VHF R/T HABERLEŞMESİNİN AVANTAJLARI :
Cihaz çıkış güçleri diğer telsiz cihazlarına gore daha düşük olduğundan daha az enerjiye ihtiyaç duyarlar . Bu nedenle cihazlar daha küçük olup montaj kolaylığı sağlarlar .
Frekans modülasyonu ( FM ) kullanıldığından daha temiz ve kaliteli ses elde edilir .
Kullanımları diğer telsiz cihazlarına gore kolay ve basittir .
El telsizi olarak kullanma kolaylığı içermektedir .
Bu nedenlerden ötürü kısa mesafe R/T haberleşmelerinde kullanılmaktadır .
Uluslararası Deniz Seyyar Servisi ; VHF haberleşmesi için 156 Mhz ila 174 Mhz arasındaki frekans bandını tahsis etmiştir .
Bu frekans bandı arasına 55 uluslararası kanal tahsis edilmiştir . Bu kanallar 01’den 28’e kadar ve 60’dan başlıyarak 88’e kadar sıralı numaralar taşımakta ve numaraları ile adlandırılmaktadır . ( Kanal 14 , Kanal 16 vb gibi )
2813 sayılı Telsiz Kanunu’na istinaden yayınlanan Telsiz Yönetmeliğine göre bu 55 uluslararası kanalın dışında hiçbir özel kanal deniz VHF haberleşmesinde kullanılamaz . ( Askeri amaçla kullanılan kanallar hariç )
Türk Limanları’na kayıtlı su üstü araçlarındaki telsizlerde bu 56 kanalın dışında hiçbir ilave kanal bulunamaz . Kanalların frekans ve çalışma şekli değiştirilemez .
29 ila 59 arasındaki kanallar ile 89 – 116 arasındaki kanalların Türkiye’de kullanımları yasaktır .( Bu kanallar başka ülkelerde belirli maksatlarla kullanılabilir )
KULLANIM AMAÇLARI
Tehlike , emniyet ve acelecilik haberleşmeleri , karşılıklı çağrı cevapları için.
Kıyı istasyonları aracılığı ile Gemi-Kıyı haberleşmesinde
Gemi – Gemi haberleşmesinde
Liman işlemleri , pilot hizmetlerinde
Gemi hareketleri servisi çalışmalarında
Gemi ile müşterek çalışma içersinde bulunan ( SAR/kurtarma-arama işbirliği ) hava taşıtları ile
Yüksek hız data ve fax haberleşmesinde
Telex ve data yayımında kullanılmaktadır .
KANALLAR VE ÖZELLİKLERİ
KANAL
|
KULLANIM AMACI
|
TİPİ
|
Kanal 01-05 ve 07
|
PTT’ye irtibatlıdır
|
Duplex
|
Kanal 06
|
Yardım Kanalı (SAR Maksatlı )
|
Simplex
|
Kanal 08
|
Sahil Güvenlik Kanalı
|
Simplex
|
Kanal 09 –10 ve 77
|
Balıkçı Kanalı
|
Simplex
|
Kanal 11- 12-13-14
Kanal 68-71-74
|
Öncelikli gemi sevk
Seyir Güvenliği maksadıyla Gemi-Kontrol İst. arasında
|
Simplex
|
KANAL 16
|
TEHLİKE – EMNİYET- ÇAĞRI
|
Simplex
|
Kanal 15 - 17
|
Gemi Dahili 1 W
|
Simplex
|
Kanal 18-19-20-21- 22 -80
|
Liman Çalışmaları
|
Duplex
|
Kanal 23-28 ve 60-66
|
PTT’ye irtibatlı
|
Duplex
|
KANAL 67
|
METEOROLOJİ KANALI
|
Simplex
|
Kanal 69
|
Tersane , onarım 1 W
|
Simplex
|
Kanal 70
|
DSC Sist. Üzerinden DATA haber.
|
Simplex
|
Kanal 72-73
|
Yat Kanalı
|
Simplex
|
Kanal 75-76
|
Koruma bandı/ Kullanılmaz
|
Simplex
|
Kanal 87 – 88
|
AIS (Otomatik Bilgi Sistemleri )
|
Duplex
|
SIMPLEX : Çağrı , Cevap verme ve Konuşma aynı frekansta yapılır .
DUPLEX : Çağrı ve konuşma ayrı frekanslardadır .
KANALLARLA İLGİLİ ÖZEL AÇIKLAMALAR
KANAL 06 : Gemi istasyonları ile SAR ( Search And Rescue/ Arama – kurtarma ) çalışmalarında işbirliğinde bulunan hava taşıtları arasındaki haberleşmede kullanılır . Gemiler bu kanala müdahele etmekten kaçınmalıdır .
KANAL 75 ve 76 : Bu kanallar koruma bandı oloarak ayrılmıştır . Frekansları KANAL 16’nın frekansına çok yakın olması nedeniyle kullanılmaz .
KANAL 67 : Meteoroloji kanalı . Aynı zamanda gemiler arası haberleşme , liman işlemleri vb.de kullanılabileceğinden ; müdaheleyi önlemek maksadıyla saat başlarından 5 dakika öncesi - 10 dakika sonrasına kadar olan 15 dakikalık periyot kullanılmaz .
GEMİLER ARASI HABERLEŞMEDE KULLANILAN VHF KANALLARI
Gemiler kendi aralarındaki haberleşmelerde aşağıdaki kanalları kullanabilirler ;
KANAL 06 - 08 - 10 – 13 - 09 – 72 – 73 – 69 – 69 – 77 - 15 – 17
VHF haberleşme trafiğinin düzgünlüğünü sağlamak üzere kanallar ; kullanım
Amaçları dışında kullanılmamalıdır . Örneğin balıkçılar kendi aralarında 09- 10 ve 77. kanalları kullanmalı , yatlar 72 ve 73. kanalları kullanmalıdır .
KANAL 16 sadece ÇAĞRI ve BULUŞMA kanalı olarak kullanılmalı , gereksiz işgalden kaçınılmalıdır.
VHF KANALLARINDA ÖNCELİK SIRASI
Kanalları gösteren frekans tablosundaki INTERSHIP , PORT OPERATION , SHIP MOVEMENT ve PUBLIC CORRESPONDENCE sütünlerindeki rakamlar ; bu amaçlar için kullanılacak olan kanal öncelik sırasını belirtir . Bu listeye göre ;
Gemiler arasındaki çalışmada sıra ile ; 06 , 08 ve Kanal 10
Liman Çalışmalarında 12 , 14 ve 11 . Kanallar
Gener Haberleşmede 26 , 27 , 25 , 24 kullanılır .
TELSİZ CİHAZLARINDA MİN SEVİYEDE BULUNMASI GEREKLİ KANALLAR
Bir VHF telsiz cihazında aşağıda belirtilen kanallar mutlaka bulunmalıdır .
Tehlike ve Çağrı için Kanal 16
Gemiler arası haberleşme için Kanal 06
Pilotaj işlemleri için Kanal 12
Genel haberleşme için Kanal 26
SORUMLULUK VE ZORUNLULUKLAR
* Tüm telsiz cihazlarının kullanılabilmesi için Telsiz Genel Müdürlüğünden ruhsat alınması zorunludur .
* VHF Telsiz cihazının kullanılabilmesi için Tahditli Telsiz Telefon Operatörü ehliyetnamesi sahibi olmak gerekir . Bu ehliyete sahip olabilmek için aşağıdaki niteliklere sahip olmak gerekir ;
1. Telsiz telefon cihazının pratik kullanılması ve ayarları
2. Telsiz telefon ile alma ve gönderme yapabilme
3. ITU Tüzüğü , SOLAS – 74 esaslarına göre denizde can ve mal emniyeti yönünden telsiz telefon ile Tehlike , Emniyet ve Acelecilik ( Distress , Safety ve Calling ) haberleşmelerini yapabilmek .
4. Telsiz haberleşmelerinde çeşitli işaret ve kısaltmalar ile harf ve rakamların okunuşunun bilinmesi .
5. Gerekli coğrafi bilgiye sahip olmak .
6. Sahil İstasyonları ile konuşma esaslarına sahip olma .
TAHDİTLİ TLS/TLF EHLİYETLİ OPERATÖR BULUNDURMASI GEREKEN DENİZ TAŞITLARI
- Oniki kişi veya daha fazla kapasitedeki yat ve balıkçı teknelerinde.
- Kiraya verilen , 12 kişi veya daha fazla kişi taşıyabilen yatlarda , mürettebattan birisi bu ehliyete sahip olmalıdır.
- Kişi/aile ihtiyaçları için kullanılan her kapasitedeki yat.
- Yatların giriş-çıkış yaptığı limanlardaki VHF istasyonlarında.
- Yat ve gemiler dışında kalan her türlü deniz aracında .
** Her ne maksatla kullanılırsa kullanılsın , 300-1600 gross ton arası ve 1600 gross tondan büyük ticari gemiler , diğer telsiz cihazlarının yanı sıra bir adet VHF deniz telsiz cihazını bulundurmak zorundadır .
SADECE DENİZ VHF TLS. CİHAZI BULUNDURULABİLECEK DENİZ TAŞITLARI
1. Balıkçı tekneleri
2. Göl ve nehir gemileri
3. Liman içi hizmet gemileri
4. Özel yatlar
5. Yat işletmelerine ait her türlü yatlar .
VHF DİNLEME NÖBETİ VE NÖBETE ARA VERME
Limandan ayrılan her yat ve balıkçı teknesi VHF cihazını seyir süresince açık tutmak ve Kanal 16’yı dinlemek zorundadır .
Telsiz nöbetine ara verme
1. Açık denizde kıyı istasyonu menzili dışında bulunulduğunda ,
2. Kanal 16 dışında bir kanaldan görüşme yapıldığında ,
3. Kaptanın direktifi ile başka bir kanalda dinleme yapıldığında
4. Gemi emniyetine zarar vermesi halinde kaptan emriyle ve gemi jurnaline işlenerek nöbete ara verilir .
DUAL WATCH
İki kanalı birden dinleyebilme özelliği . Cihaz üzerinde bulunan bir düğme vasıtası ile Kanal 16 ve seçilen diğer bir kanalın aynı anda dinlenebilmesidir.
VHF HABERLEŞMESİNDE KISITLAMA VE YASAKLAR
1. Kaptanın yetkisi dışındaki konuşmalar.
2. Yetkisiz kişiler tarafından cihazın kullanılması
3. Sahte ve/veya aldatıcı Tehlike-Emniyet-Çağrı ya da tanıtma sinyallerinin yayımlanması
4. Geminin Çağrı İşareti veya ismini kullanmadan yapılan çağrı/konuşmalar
5. Tehlike-Aciliyet veya Emniyet haberleşmelerine ait trafik sona ermeden telsiz nöbetini sona erdirmek.
6. Tüm gemilere hitaben yapılan çağrılara cevap vermemek .
7. Gereksiz yayın yapmak.
8. Ahlaka ve toplum değerlerine aykırı söz ve ifadelerle yayın yapmak .
9. Teknenin ruhsatında belirtilen frekans ve kanal dışında kullanımlar .
10. Politik veya propaganda niteliğinde yayın yapmak.
11. Kodlu veya şifreli yayın yapmak .
HABERLEŞMENİN KONTROLU
Gemi - kıyı haberleşmesinde Kontrol kıyı istasyonunca yapılır
Gemi - gemi haberleşmesinde Çağrılan istasyon kontrol istasyonudur .
** Tehlike - Aciliyet ve Emniyet haberleşmeleri kapsam dışındadır .
** Liman içi VHF telsiz haberleşmeleri 1 Watt ile kısıtlanmıştır .
** Gereksiz müdahele/karıştırma yapan istasyon diğerlerinin talebi üzerine göndermeyi derhal kesmelidir .
VHF HABERLEŞME MENZİLLERİ
VHF telsiz cihazlarının çıkış güçleri genel olarak teknelerde 25 Watt , kıyı istasyonlarında ise 50 Watt’dır . Kıyı istasyonlarının menzili 40-50 deniz milidir .
Teknelerin menzili 20-25 deniz milidir.
VHF telsiz haberleşmesinde gök dalgaları kullanıldığından atmosferik şartlar ve bölgenin coğrafik yapısı menzil üzerinde etkili olur .
HABERLEŞMEDE ÖNCELİK SIRASI
1. Tehlike çağrı ve mesajları
2. Aciliyet çağrı ve mesajları
3. Emniyet çağrı ve mesajları
4. yön bulma çalışmaları ile ilgili çağrılar
5. Uçakların seyir-emniyet hareketleri ile ilgili haberleşmeler
6. Gemilerin seyri ile ilgili mesajlar - Meteoroloji istasyonlarına iletilecek hava gözlem raporları
7. BM Yasasının uygulanmasına ilişkin mesajlar ( ETATPRIORITENATION )
8. Devlet telgrafları ( ETATPRIORITE veya ETAT )
9. Telekominikasyon servisi haberleşmeleri
10. Diğer haberleşmeler
VHF RADYOTELEFON TEHLİKE HABERLEŞMESİ
TEHLİKE TRAFİĞİ :
Tehlike trafiği aşağıdaki şekillerde yapılır.
1- Tehlike Sinyali
2- Tehlike Çağrısı
3- Tehlike Mesajı
TEHLİKE SİNYALİ :
MAYDAY kelimesi 3 kez tekrarlanır. Bu sözcük ile başlayan çağrılar diğerlerine göre önceliğe sahiptir. MAYDAY çağrısını duyan tüm istasyonlar çağrıyı duydukları duydukları kanalda çalışma yapmayı durdururlar. ( Çağrı genellikle Kanal 16’dan yapılır. )
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
THİS İS M/Y BLUES M/Y BLUES M/Y BLUES
MY POSITION EIGHT MILES OF WEST OF KARADA
WE ARE SINKING
THERE ARE SIX PASSENGERS AND THREE CREWS ON BOARD
OVER
** Tehlike çağrısı ve mesajı tüm istasyonlara hitaben olacağı için İngilizce yapılmalıdır.
TEHLİKE TRAFİĞİNDE SESSİZLİĞİN SAĞLANMASI :
Kanal 16’da tehlike çağrısı alındığında tehlikedeki gemi veya kıyı istasyonu sessizliğin sağlanması amacıyla Kanalda aşağıdaki şekilde çağrı yapar ;
SEELONCE DISTRESS
THIS IS M/Y BLUES
OUT
THIS IS M/Y BLUES
OUT
TEHLİKE TRAFİĞİNDE KISITLI ÇALIŞMANIN BAŞLAMASI :
Tehlike trafiğinin ilerliyen safhalarında kısıtlama ; görülen lüzum üzerine Tehlike Trafiğini Kontrol İstasyonu tarafından Kısıtlı Trafik Başlatılabilir.
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
ALL STATIONS ALL STATIONS ALL STATIONS
THIS IS TÜRK RADYO ( 3 KEZ )
1400 UTC
PRU-DONCE
OUT
TEHLİKE TRAFİĞİNİN BİTİŞİNİN YAYINLANMASI :
Tehlike Trafiğini Kontrol İstasyonu ; Tehlike Trafiğinin bittiğini aşağıdaki şekilde ilan eder.
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
ALL STATIONS ALL STATIONS ALL STATIONS
THİS İS TÜRK RADIO TÜRK RADIO TÜRK RADIO
1800 UTC
ALL STATIONS ALL STATIONS ALL STATIONS
THİS İS TÜRK RADIO TÜRK RADIO TÜRK RADIO
1800 UTC
M/Y BLUES
SEELONCE FEENEE
OUT
SEELONCE FEENEE
OUT
Aciliyet Çağrıları PAN PAN PAN
Emniyet Çağrıları SECURITE SECURITE SECURITE kodları ile yapılır
GENEL MESAJ FORMATI
1- Tehlike / Aciliyet / Emniyet Kodu ( 3 kez )
2- THIS IS / BURASI
3- GEMİ / İSTASYON ADI ( 3 Kez )
4- Tehlikedeki geminin mevki
5-Tehlike tipi / Teknenin durumu
6- İstenilen Yardım Tipi
7- Teknedeki Yolcu / Personel Sayısı
8- OUT/TAMAM