Varsayılan Resim

Ay Formatı

View all

Daha Fazla Yükle

Önerilenler

Makale

İletişim Form Ayarları

404

Üzgünüz, bu blogda aradığınız sayfa mevcut değil. Ana Sayfa

Gemi Manevrası Hazırlık Notları



01-Adi çifte demirde önce "rüzgaraltı demiri" fundo edilir.

02-Akova; demir memesinin loçadan çıkıp deniz suyu ile temas ettiği durumdur.

03-Aynı gemi yarım yol ileri giderken ise, belirli bir dümen açısı için, iskele tarafına, sancak tarafına dönerken çizdiğinden daha küçük bir dönme çemberi çizerek döner.

04-Başa trimli gemi rüzgarüstüne kolay, rüzgaraltına zor döner.

05-Bir gemi yüksek borda tarafına dönerken, alçak borda tarafına dönerken çizdiğinden daha küçük bir dönme çemberi çizer.

06-Bir manila, sisal veya başka türden bitkisel halatın kesilme gücü, halatın burgatasının karesini alıp 3'e bölmektir.

07-Bir tel halatın emniyetle çalışma gücü SWL ile ifade edilir ve halatın kesilme gücünün altıda biridir.

08-Bir yere bağlanmış tek tornadan işleyen halatın oluşturduğu palangaya ""sübye palanga"" denir.

09-Bir el incesi yaklaşık olarak 17 kulaç uzunluğunda 1 1/4 burgatalık halattan yapılır.

10-Bitkisel halatlarda kesilme uzunluğu, başlangıç uzunluğunun % 20' sine eşittir.

11-Çift pervaneli bir gemide, dümen ortadayken, sancak pervanenin tek başına ileri çalışırsa, geminin başı iskeleye çevrilir.

12-Çift pervaneli bir gemide, dümen ortadayken, sancak pervane tornistan çalıştırılırsa, kıç iskeleye kaçar.

13-Çift pervane-çift yelpazeli gemilerde, dümen ortadayken yelpazeler pervane sularının içinde bulunur.

14-Çift pervane-tek yelpaze gemilerde, dümen ortadayken yelpaze pervane sularının dışında bulunur.

15-Çift pervaneli bir gemi meyilliyken alçak borda tarafındaki pervane "daha etkindir".

16-Çökme" rüzgarın etkilerinden değildir.

17-"Çürük sudaki pervane devir dairesini küçültür" ifadesi, yanlıştır.

18-Demir göze oturtulduktan sonra tekrar fundoya hazırlanır ve "üç tek kampana vuruşu" yapılır.

19-"Demir yerindeki dibin doğal yapısı" kaloma miktarının belirlenmesinde etkilidir.

20-Dar suda; gemi bayılır, bank emmesi olur, cep itmesi olur, gemilerin bordalarındaki su akımı hızlanır ama gemi bordasında ortada sular yükselmez.

21-Devir dairesi için gemi dönüşe başladığı zaman aksi tarafa doğru dışa kayma olur, gemi dönüş dairesi üzerinde yol alırken aksi tarafa bayılır, sağa devirli tek pervaneli geminin iskeleye dönüş devir dairesi sancağa dönüş devir dairesinden küçük olur, taktik çap dönme çemberi çapından büyüktür.
22-Dümen kuvvetinin oluşması için gerekli olan iki önemli nokta şunlardır "dümenin omurga hattı ile yaptığı açı ve pervanenin dönüş hızı".

23-Dönüşün herhangi bir anında, gemi ağırlık merkezinden, ilk rota doğrultusuna indirilen dikmenin bu doğrultuyu kestiği nokta ile dümenin basılmaya başladığı nokta arasındaki uzaklığa "ilerleme" denir.

24-Enine çekme kuvvetine "transverse thrust" denir.

25-Eğer gemi bir sığlığa yakın bir yerde çifte demir atacaksa sahilden uzak olacak demirini önce fundo etmesi doğrudur.Böylece gemi salarken taradığı demir dairesi tehlikeden daima uzak kalacaktır.

26-Gemi boş iken belirli bir dümen açısı ve belirli bir hız için, yüklü olduğu zamankinden daha küçük bir dönme çemberi çizer.

27-Gemi belirli bir dümen açısı ve belirli bir hız için, başlı iken, kıçlı olduğundan daha küçük bir dönme çemberi çizer.

28-Gemi yüklü olduğunda devir dairesi büyük olur.

29-Hafif kıçlı trim durumu manevraya daha uygundur.

30-Hız kaybetme oranı, dönüşün ilk 20°-90° arasında en büyüktür. Ancak, hızdaki azalma 90°de sona ermez ve gemi ilk rotasından 180° dönünceye kadar sürer. Bundan sonra ise, hız hemen hemen sabit kalır. Orta büyük-lükte alabanda ile dönen bir gemi 90° döndükten sonra, ilk hızının, yaklaşık 1/4, 180° döndükten sonra ise yaklaşık 1/3' ünü yitirir.

31-"Hızda bir artma olması" pruva rüzgarı etkilerinden değildir.

32-İyi bir pilot çarmıhı için şu söylenebilir "yan halatlar yekpare (eksiksiz ve bağsız) ve birbirine paralel olmalı,istarya tahtaları basamakların hizasında olmalı ve basamaklar eşit aralıklı olmalıdır".

33-Kabasorta palanga, iki tek tornadan oluşan palangadır.

34-Kıça trimli gemi rüzgarüstüne zor, rüzgaraltına kolay döner.

35-Kıça trimli gemi başa trimliyken olduğundan daha iyi dümen tutar.

36-Kuzey yarım kürede önce iskele demir atılır.

37-Manevraya etki eden unsurlar; "pervane tesiri, dümen tesiri, rüzgar tesiri ve akıntı tesiri" dir.

38-Manevra dümeni "dümen tipi" değildir.

39-Meyilli gemide sallanmaması ve daha iyi oturması bakımından pilot çarmıhı mümkünse "yüksek borda tarafına donatılır".

40-Pervanenin, normal koşullarda sağlam suda çalışırken tam bir dönüş yaptığında göbeğin çizgisel olarak aldığı yola "pervane adımı" denir.

41-Pervane kanatlarının çarpmasıyla hareket eden sulara pervane suyu denir.

42-Polypropylene halat suda batmaz.
43-Rüzgarın drisa ettiği ve akıntı yönünün çok değiştiği yerlerde çifte demir atılmamalıdır.

44-Romorkörün gemiye uyguladığı kuvvetin etkin olması "en küçük yedekleme yatay ve düşey açısıyla bağlandığında" olur.

45-Sağa devirli pervane ile geri yol yapılırken pruvanın iskeleye kaçması istenirse, dümen sancak alabanda basılmalıdır.

46-Sağa devirli, sabit ve değişken adım pervaneli gemilerde ileri yolda çekme etkisi nedeniyle baş iskeleye, kıç sancağa kaçar.

47-Sağa devirli değişken adım tek pervanede "hem ileri yolda hem de tornistanda kıçı sancağa iten teker etkisi" görülür.

48-Sağa devirli değişken kanat bir pervane bulunan gemide "pervane ileri çalışırken ilk anda gemi kıçı sancağa çeker".

49-Sağa dönüşlü tek pervaneli bir gemi, tam yol ileri giderken, belirli bir dümen açısı için, sancak tarafına, iskele tarafına dönerken çizdiğinden, daha küçük bir dönme çemberi çizerek döner.

50-Sağa bükümlü halata (Z), sola bükümlü halata (S) bükümlü halat denir.

51-Sağa bükümlü halat saat istikameti tersi yönünde çevrilen tambura soldan sağa doğru sarılır.

52-Sağa bükümlü halat yelkovanın yönünde çevrilen tambura sağdan sola doğru sarılır.

53-Sentetik elyaflı halata yük bindirildiğinde % 7 uzar ve zor kalkınca halat eski durumuna döner.

54-Sentetik halatlar aynı burgatadaki manila halattan 1,5-3 kat daha güçlüdür.

55-Sentetik halata sentetik bosa vurulmalıdır.

56-Sola bükümlü halat ise yelkovan yönünde çevrilen tambura soldan sağa doğru sarılır.

57-Sola bükümlü halat yelkovanın ters yönünde çevrilen tambura sağdan sola doğru sarılır.

58-Sola bükümlü bir halat saat yelkovanının hareket yönüne doğru kıvrılarak roda edilir.

59-Suda bir yere bağlı olmadan duran bir gemi tümüyle düzenli bir akıntının içindeyken "hemen hemen akıntının aktığı hızla, aktığı yöne sürüklenir".

60-Tel halatlarda çapı 8 mm gelen halata 1 burgata denir.

61-Tel halatların kesilme gücü (breaking strength) halattaki tel sayısına bağlıdır.

62-Tek dilli makaralara "torna" ve makara dilinin dönmesini sağlayan pime de "perno" denir.

63-Yanaşma manevrası en kolay olan tekne "baş pervaneli ve çift pervaneli gemi" dir.

64-Yollu çifte demir atılacağı zaman rüzgarüstü demiri önce atılır.

65-Yüklü gemi ile boş gemi karşılaştırıldığında; boş gemi, rüzgardan daha fazla etkilenir.Dümen kumandalarına çabuk yanıt verir.Belirli bir hız ve dümen açısında devir dairesi daha küçüktür.

66-Zincirin demir yakınında diple yaptığı açı sıfır derece iken (dibe yatay) iken en yüksek tutma kuvveti elde edilir.

67-3 Burgatalık (24 mm çaplı) 24 telli bir halatın kesilme gücü = 3 x 3 x 3 = 27 ton olur.

68-3 Burgatalık 12 telli bir halat için SWL = 2 x 3 x 3 / 6 = 3 ton olur.

69-10000 tonluk bir gemi, genel olarak altı gemi boyu bir mesafe içinde durdurulabilir.

70-10000 tonluk bir gemi için devir dairesinin çapı yaklaşık üç gemi boyudur.

71-12 telli halat için : 2 x C2, 24 telli halat için : 3 x C2 ve 37 telli halat için 3,25 x C2 olur.

Yorum Gönder

Please Allow The Comment System.*

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});