Varsayılan Resim

Ay Formatı

View all

Daha Fazla Yükle

Önerilenler

Makale

İletişim Form Ayarları

404

Üzgünüz, bu blogda aradığınız sayfa mevcut değil. Ana Sayfa

Amatör Denizcilik Çalışma Notları -d.ç.ö.t Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü


İki tekne, değişen zamanda, değişmeyen kerteriz durumuna girdiyse; çatışmaları kaçınılmazdır. Aşağıda nasıl çatışmayacağınızı yada çatışmadan kaçınmak için neler yapabileceğinizi bulacaksınız…











Dar bir kanalda ilerleyen bir tekne, kanalın TRAFİK AYRIM DÜZENİNDE KENDİSİNE TAHSİSLİ TARAFINDA seyredecektir.
Boyu 20m.den az olan bir tekne veya bir yelkenli tekne, trafik ayırım düzeninde KANALI BOYUNA KAT EDEN TEKNENİN YOLUNDAN KAÇINACAKTIR.
Trafik ayırım düzeninde karşıdan karşıya geçmek zorunda olan bir tekne AYRIM DÜZENİNDE YOL ALAN TEKNELERİN ROTALARINA ÇAPARİZ VERMEDEN geçişini yapmalıdır.
Yelkenli bir tekne, YELKEN VE MOTORUNU AYNI ANDA KULLANDIĞINDA VEYA SADECE MOTORU İLE YOL ALDIĞINDA kuvvetle yürütülen tekne sayılır.
Seyir fenerleri DENİZ ALANLARINI AYIRMAK, TEHLİKE UYARISINDA BULUNMAK, KERTERİZ SAĞLAMAK VB. işlerine yarar.

Yol vermekle yükümlü tekne UYARI BEKLEMEDEN, GÖRÜNÜR VE BELİRGİN ŞEKİLDE YOL HAKKI OLAN TEKNENİN ROTASINDAN ÇIKACAK ŞEKİLDE  hareket eder.
Yelkenle seyrediyorsunuz, yedekleyen bir tekneyle karşılaştığınız da,
MANEVRASI KISITLI BİRTEKNE GRUBUYLA KARŞILAŞTIĞINIZ İÇİN YOLLARINDAN ÇEKİLMELİSİNİZ.
Gece, motorla seyrediyorsunuz; en yüksek noktasında üstte kırımızı-altta beyaz fener gösteren tekneyle karşılaştınız;  ÖNÜNÜZDE BİR AĞ BALIKÇISI VAR,YOLUNDAN ÇEKİLİN.
Gündüz, yelkenle seyrediyorsunuz; sivri uçları birbirine dönük iki koni gösteren bir tekneyle karşılaştınız, ÖNÜNÜZDE BİR AĞ BALIKÇISI VAR,YOLUNDAN ÇEKİLİN.
DEĞİŞEN ZAMANDA DEĞİŞMEYEN KERTERİZ HATTINI KORUYAN tekneler çatışma tehlikesi içindedir.
Kuvvetle yürütülen iki teknenin çatışma tehlikesi doğuracak şekilde bir birlerine yaklaşmaları durumunda, İSKELE (KIRMIZI) TARAFI GÖREN tekne diğerinin yolundan çıkacaktır.
Çatışma noktasına yaklaşmakta olan ve her ikisi de motorla seyreden teknelerdenSANCAK (YEŞİL) TARAFINI GÖSTEREN TEKNE DİĞERİNİN YOLUNDAN ÇIKACAKTIR.
Biri yelken , diğeri motorla seyreden iki tekne çatışma noktasına yaklaşmaktadır. Motorlu tekne YELKENLİ TEKNENİN YOLUNDAN ÇIKMALIDIR.
Gece yelkenle seyrederken pruvanızda gördüğünüz beyaz bir fenere doğru
yaklaşmaktasınız.YETİŞEN TEKNESİNİZ VE YELKENLİSİNİZ, NETA MESAFEDEN YETİŞİLEN TEKNENİN ROTASINA ÇAPARİZ VERMEDEN GEÇİN.
Denizde Çatışmayı Önleme Kuralları gereğince, pruva pruvaya gelen motorlu tekneler KARŞILIKLI OLARAK ROTALARINI KENDİ SANCAKLARINA ALIRLAR.
Gece, teknenizle motor seyrindesiniz; açık sularda, silyon ve borda fenerlerini birlikte (üçlü grup) gördüğünüz bir tekneye yaklaşmaktasınız, GÖRDÜĞÜNÜZ TEKNE BİR YELKENLİDİR,SİZE GÖRE YOL
HAKKINA SAHİPTİR, YOLUNDAN ÇEKİLMELİSİNİZ.
Rüzgarı farklı bordalardan kullanan iki yelkenli tekne çatışma tehlikesinde ise İSKELE KONTRATEKNE, SANCAK KONTRA TEKNENİN YOLUNDAN KAÇINMALIDIR.
Rüzgarı aynı bordadan kullanan iki yelkenli tekne çatışma tehlikesi yaratacak şekilde birbirlerine yaklaşıyorlarsa, RÜZGARÜSTÜ TEKNE, RÜZGARALTI TEKNEYE YOL
VERECEKTİR.
İki yelkenli tekne çatışma noktasına yaklaşmaktadırlar.Teknelerden birinden  görünür biryerinde sivri ucu aşağı yönlü bir siyah koni işareti bulunmaktadır. BU TEKNE YELKEN MOTOR GİTMEKTEDİR, SADECE YELKEN KULLANAN TEKNENİN YOLUNDAN KAÇINMALIDIR.
Gece, yelkenle seyretmektesiniz; sancak bordanızda, iskele borda ve silyon fenerini gördüğünüz bir tekne ile çatışma pozisyonuna girdiniz. YELKENLİ TEKNESİNİZ, MANEVRANIZ KISITLI,YOL HAKKINA SAHİPSİNİZ,DİĞER TEKNE YOLUNUZDAN KAÇINMALI.ROTA VE SÜRATİNİZİ MUHAFAZA ETMELİSİNİZ.
Gece, rüzgarı iskele bordadan alarak yelkenle seyretmektesiniz; sancak bordada birteknenin iskele borda fenerini gördünüz. DİĞER TEKNE YELKENLİ İSE YOL VERMEK ZORUNDASINIZ, DEĞİLSE ROTA VE SÜRATİNİZİ MUHAFAZA EDİN.
Silyon feneri BEYAZ renktir ve 225 DERECELİK sektörde görünür.
Pupa feneri teknenin KIÇINDA  bulunur, 135 DERECELİK sektörden görünür.
Sancak borda feneri YEŞİL renktir ve 112.5 DERECELİK  sektörden görünür.
İskele borda feneri KIRIMIZI renktir ve 112.5 DERECELİK sektördeN görünür.
Üzerinde yol bulunan, boyu yedi metreden uzun yelkenli tekne gece SİLYON VE BORDA  fenerlerini gösterir.
Üzerinde yol bulunan, boyu yedi metreden kısa, yelkenli veya kürekli bir teknenin FENER GÖSTERME ZORUNLULUĞU YOKTUR. ANCAK HER YÖNDEN GÖRÜNÜR 1 BEYAZ FENER (EL FENERİDE OLABİLİR) göstermelidir.
Boyu 50 m.den kısa, üzerinde yol bulunan motorlu tekneler  BEYAZ SİLYON, KIRMIZI VE YEŞİL BORDA İLE BEYAZ PUPA fenerlerini göstermek zorundadırlar.
Ağ balıkçılığıyla uğraşan, üzerinde yol bulunan bir teknenin fenerleri iskele bordadan EN YÜKSEKTE HER YÖNDEN GÖRÜNÜR 1 KIRMIZI ALTINDA BEYAZ VE BUNLARIN AŞŞAĞISINDA  KIRMIZI BORDA FENERİ gösterir.
Borda ve Pupa fenerlerine ilaveten, dikey bir doğru üzerinde, her yönden görünür üste yeşil, altta beyaz fener gösteren tekne, TROL AĞI BALIKÇILIĞI yapıyor demektir.
Çatışma pozisyonunda olduğunuz bir tekneye karşı yol hakkına sahipsiniz. Yol verecektekne, çatışma noktasına yaklaşmanıza rağmen çatışmadan kaçınacağını gösteren manevrayı yapmamaktadır, BU TEKNEYİ 5 KISA DÜDÜKLE UYARMALISINIZ(ne yaptığını anlayamıyorum demektir.)
Marina içinde, aynı anda manevra yaptığınız bir tekne, muhtemel bir çatışmayı engellemek için bir kısa düdük işareti vermiştir. BU TEKNE ROTAMI SANCAĞA ALIYORUM demiştir.
Deniz trafiğinin yoğun olduğu bir bölgede rotanızı iskeleye değiştirmek istiyorsunuz. Bu niyetinizi diğer teknelere 2 KISA DÜDÜK (SİREN) İŞARETİ ile belirtmelisiniz.
Gündüz demirli bir tekne görünür bir yerinde  1 SİYAH KÜRE işareti göstermelidir.
Gündüz yelkenle birlikte motor kullanarak seyreden yelkenli bir tekne ISTRALYASINDA SİVRİ UCU AŞŞAĞI GELECEK ŞEKİLDE 1 SİYAK KONİ (ÜÇGEN) işareti göstermelidir.
Sivri uçları birbirine bakan iki koni gösteren tekne, BALIKÇI TEKNESİDİR.
Tekneniz yanmakta ve batma ihtimali var.
Telsiz telefonla hangi TEHLİKE MESAJI İLE yardım talep edersiniz.
Tekneniz hareketsiz kalmış durumda, çekiciye ihtiyacınız var. Telsiz telefonla ACİLİYET Tipi mesajla yardım talep edersiniz.
Tehlike ve Aciliyet mesajlarında, tekne adını bildirdikten sonra, öncelikli olarak KOORDİNATLARI vermek zorundasınız.
Yürürlükteki kanun gereğince “denizde kürekten başka aletle yola çıkabilen her araca, adı, tonilatosu ve kullanma amacı ne olursa olsun ‘Gemi’ denir.
Yola çıkmadan önce, teknenin yola ve denize elverişli olmasından, yolculuk için gerekli belgelerin ve emniyet teçhizatının tam olmasından KAPTAN sorumludur.
Kaptanın tutmakla yükümlü olduğu gemi jurnalı (logbook) HERGÜN tutulmalı ve MEVKİİ, HAVA DURUMU,ÖNEMLİ OLAYLAR, TEMASLAR,KAZALAR,ARIZALAR,YÜK VE YOLCULARIN DURUMLARI GİBİ bilgileri içermelidir.
Seyirde olan kazalar tarih, saat ve mevki belirtilerek bütün ayrıntılarıyla rapor haline getirilir. Bu raporun yazılmasından KAPTAN sorumludur.
Kaptanın, denizde karşılaştığı “can tehlikesine uğramış” kişilere karşı KURTARMA,TEDAVİ VE BAKIMLARINI YAPMA sorumluluğu vardır.
Başka bir tekneden imdat işareti alan bir tekne kaptanının sorumluluğuOLABİLDİĞİNCE HIZLI VERİLEN KOORDİNATLARA GİTMELİDİR.
Seyir emniyetini tehlikeye düşürecek cisimler veya 10 kuvvet üstünde fırtına ile karşılaşan tekne kaptanının sorumluluğu ACİLİYET MESAJI YAYINLAYARAK UYARIDA BULUNMAKTIR.

Yorum Gönder

Please Allow The Comment System.*

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});