Varsayılan Resim

Ay Formatı

View all

Daha Fazla Yükle

Önerilenler

Makale

İletişim Form Ayarları

404

Üzgünüz, bu blogda aradığınız sayfa mevcut değil. Ana Sayfa

Denizde Telsiz Haberleşmesi (Radıo Communıcatıon)


Gemi-gemi ve Gemi-Sahil arasında ;  karşılıklı olarak yapılan haberleşme şeklidir.
 Muhabere türleri ;
Telsiz Telgraf , Telsiz Telefon , Telex , Fax ve Data   şeklindedir.











Telsiz Haberleşmesinde  Yüksek Frekanslı  radyo dalgaları kullanılmaktadır .
İSTASYON  (RADIO STATION)
Deniz haberleşmesinde kullanılan telsiz cihazlarının bulunduğu  yerlerdir. Bu cihazlar bir teknede konuşlanmış ise Gemi İstasyonu (Ship Station ) ,  bir kara teşkilinde yer almış ise Kıyı İstasyonu (Coast Station ) diye adlandırılır.
Gemi İstasyonlarına ait bilgiler Gemi İstasyonları Dökümanında  (List Of Ship Stations)  bulunur. Bu doküman içersinde ; İstasyonların ismi , Çağrı İşareti (C/S) , sahip oldukları telsiz cihazları ve teçhizatı , tonajı vb. bulunmaktadır.
Kıyı İstasyonlarına ait bilgiler ; Kıyı İstasyonları Dökümanında (List Of Coast Stations )  bulunur. (kıyı istasyonunun adı , Çağrı işareti , çalışma frekansları ve saatleri ,MID numarası , trafik saatleri vb.)
Her iki doküman ITU  (Uluslar arası Haberleşme Örgütü ) tarafından yayımlanmaktadır.

TELSİZ  HABERLEŞMESİNDE  KULLANILAN FREQ BANDLARI
BAND    İki frekans arasındaki  aralıktır. 
Telsiz Haberleşmesinde kullanılan  bantlar ;
Orta Dalga (MF)  veya (IMF/ Intermedium Frequency)
Kısa Dalga (HF)
Çok Kısa Dalga (VHF)
Ultra Kısa Dalga (UHF)  şeklindedir.

MF  Bandının  frekans aralığı   Telsiz Telgraf için  405 – 535 kHz
                                                  Telsiz Telefon için  1605-4000 kHz dir.
HF  Bandının  frekans aralığı   Tls/Tlg ,  Tls/Tlf ve Telex için  4000 – 27.500  kHz veya
                                                                                                    4 – 27.5 MHz
VHF  Bandı frekans aralığı  (sadece Tls/Tlf için )      156 – 174 MHz.
UHF  Bandı frekansı sadece uydu haberleşme sisteminde kullanılmakta olup frekansı 300 MHz  üstündedir.




TELSİZ HABERLEŞMESİNDE GEMİLERİN KİMLİK BİLGİLERİ

1- GEMİ  ÇAĞRI İŞARETLERİ   (CALL SIGNS )
Gemilerin kimlik bilgileri içersinde en önemlisidir.  Teknenin adı , rengi , tonajı değişse bile Bayrak değişikliği olmadığı takdirde Çağrı adı değişikliği olmaz.
Her ülkeye ait kayıtlı  her tonajdaki tekneye farklı harf ve rakam kombinasyonlarından oluşan çağrı işareti tahsis edilmiştir.  Türkiye’ye tahsis edilen çağrı işaretleri aşağıda olduğu gibidir.
Karakterler  4 harf (TCWQ)  , dört harf bir rakam veya  (TCAB9 ) veya  2 harf 4 rakam şeklinde  (YM5691 )  şeklinde olabilir. 
TA   şeklinde başlayan çağrı adı çok azdır.  (özel maksatlı kullanım içindir )
TB   ile başlayan çağrı işaretleri   askeri gemiler içindir  ( TB ve 2 harf daha )
TC   ile başlayan çağrı işaretleri ticari gemiler için tahsis edilmiştir.  Büyük gemiler için TC
        ve 2 harf kombinasyonu   (TCES  gibi )  kullanılır . Daha küçük tonajdaki gemiler için
         TCAD9  gibi 4 harf ve 1 rakam kombinasyonu kullanılmaktadır.
YM  ile başlayan çağrı adları yat veya motor olarak tabir edilen  tekneler için tahsislidir.

2-  MMSI  NUMARALARI  ( MARITIME MOBIL SYSTEM INDICATION NUMBER )
Gezici Deniz araçları Özel kimlik numarası olarak ifade edilen  MMSI numaraları GMDSS  uygulamaları nedeniyle önem kazanmıştır.  Bu numaralar DSC (Digital Selective Calling ) ve EPIRB cihazlarına işletilerek  tehlike-emniyet haberleşmesinde  otomatik olarak  yayınlanması temin edilmiştir. Bu numaraların değiştirilmesi imkansız olduğundan yayın esnasında hangi teknenin yayın yaptığı anında tespit edilebilmektedir. Ayrıca normal çağrı yapılarak yapılan haberleşmede başkasının MMSI numarası ile yayın yapılamadığından kaçak haberleşme de engellenmiştir.
MMSI numaraları 9 karekterli olup ,  gemiler için ilk 3 numara Ülke MID numarasıdır.
Türkiye MID numarası  (271 ) olup  ;  Türk bayraklı bir geminin  MMSI numarası 
271 XXXXXX    şeklindedir  (X bir karekteri temsil etmektedir )
**   Sahil İstasyonları MMSI numaraları  (00) ile başlar ve  ait olduğu ülkenin MID numarası ile devam eder . son 4 rakam ise sahil istasyonunun özel numarasıdır.
İstanbul Sahil Radyo    002711000 
Antalya Sahil Radyo     002713000








3- SEÇİLMİŞ ÇAĞRI NUMARALARI   (SELCALL )
HF bandı üzerinde  Telex haberleşmesinde kullanılan bir kimlik bilgisidir. Bu numaralar ülkemizde Telsiz Genel Müdürlüğü tarafından tahsis edilir ve telex  cihazlarına işlenir.  Haberleşmede kimlik bilgisi otomatik olarak karşı tarafa ulaşmaktadır.
Gemiler için SELCALL numaraları   XXXXX   şeklinde (5 rakamlıdır )   Türk gemileri  (65) ile başlamaktadır  (65378 gibi)
Sahil İstasyonları için  XXXX  şeklinde 4 rakamlıdır.  (Türk Radyo  Selcall no 4360 dır )

4- INMARSAT  NUMARALARI 
INMERSAT  (INTERNATIONAL  MARITIME SATELLITE  ORGANISATION )
Gemilerde her Immarsat cihazı için ayrı bir numara tahsis edilmiştir.
INMERSAT A  cihaz numaraları  7  karekterlidir  .  1 ile başlar  , sonraki 3 rakam her ülke
                           için  farklıdır. ( Türkiye için 740 ve 741 )   TC bayraklı bir gemi için
                           INMERSAT A numarası   1740XXX  şeklindedir.
INMERSAT  B  Cihaz numaraları  3 ile başlar ve 9 hanelidir. ( 3XXXXXXXX gibi)
INMERSAT  C  Cihaz  numaraları 4 ile başlar ,  ait olduğu ülkenin MID numarası ile devam
                            eder ve  bunu  5 rakam  takip eder.  Türk Bayraklı bir gemide  numara ;
                            4271XXXXX  şeklindedir.
INMERSAT M  cihaz numaraları  6 ,  Mini-M cihazların numaraları  8 ile başlar. Toplam 9
                            hanelidir. 
                            INMERSAT M   (6XXXXXXXX)
                            INMERSAT Mini-M   (8XXXXXXXX) 


TELSİZ HABERLEŞMESİNDE EMİSYON TÜRLERİ 
Telsiz haberleşmesinde kullanılan yüksek frekanslı elektro-magnetik   dalganın modülasyon şekli ;  yapılan haberleşmedeki emisyon (yayın )  türünü belli eder.
Yapılan haberleşmenin türüne  ve içeriğine göre emisyon sınıfları farklılık göstermektedir.  Emisyonun sınıfı haberleşmenin şeklini ve türünü belirtir. 
Emisyon  tipi 3 karekterle  (harf-rakam-harf )  şeklinde  ifade edilir. 





    I. KARAKTER
Ana taşıyıcının  modülasyon türünü  gösterir.  Anlamları ;

A
Çift Yan Band (Double Side Band
H
Tam taşıyıcı Tek Yan Band (Single  Side Band  Full Carrier)
R
Azaltılmış taşıyıcılı , tek yan bantlı ( SSB  Reduced Carrier )
J
Bastırılmış Taşıyıcı  tek yan bandlı (SSB  Supressed Carrier )
B
Bağımsız Yan Bandlar  (Independent Side Bands )
C
Artık  Yan Band  (Vestigal Side Band )
F
Frekans Modülasyonu
G
Faz Modülasyonu
P
Modüle edilmemiş pals dizisi

   
    II. KARAKTER
      Ana taşıyıcı modüle eden sinyalin özelliklerini gösterir rakamlardır
    
0
Modüle eden sinyal yoktur
1
Kuvantalanmış veya digital bilgi içeren ve modüle eden bir alt taşıyıcının kullanılmadığı tek bir kanal
2
Kuvantalanmış veya digital bilgi içeren ve modüle eden alt taşıyıcı kullanılmış tek bir kanal
3
Anolog bilgi içeren tek bir kanal
9
Kuvantalanmış veya analog bilgi içeren bir veya daha fazla sayıda kanalı içeren birleşik sistem



III.                KARAKTER 
Göderilen bilginin türünü  gösterir  harflerdir

A
Telgraf yayını (mors)
B
Otomatik telgraf yayını (Telex , Telem )
C
Faksimile
D
Data Yayını
E
Telefon Yayımı
F
Televizyon Yayımı
N
Hiçbir yayım mevcut değil










BAZI  EMİSYON TÜRLERİ 

NON
Modülasyonsuz  (CW  - Continious Wave )
A1A
Genlik Modülasyonlu , Çift Yan Band , modüle eden alt taşıyıcı kullanılmadan 
Açık-kapalı şeklinde çalışan telgraf yayını , mors kodu (CW On-Off  Keying
A1B
Genlik modülasyonlu , Çift yan Band ,  modüle eden alt taşıyıcı kullanılmadan  ve
Tek kanallı açık-kapalı anahtarlama sistemi ile çalışan otomatik telgraf  yayını
A2A
Genlik Modülasyonu , Çift yan band , modüle eden alt taşıyıcı kullanılarak  açık-kapalı şeklinde anahtarlama sistemiyle telgraf yayımı (DSB-MCW Tone Keying
A3C
Fax yayını , ana taşıyıcı doğrudan veya frekans modüleli yardımcı taşıyıcıyla modüleli
A3E
Telefon yayını , genlik modüleli , çift yan bandlı  (DSB
F1B
Otomatik Telgraf (NAVTEX) , frekans modüleli ,frekans kaydırmalı anahtarlama ile modüleli ses frekansı kullanılmadan , hata düzeltmeli , tek kanallı , dar band doğrudan yazılımlı (narrow band direct printing /NBDP
F1C
Fax yayını (weather fax) , taşıyıcı doğrudan frekans modülasyonu ile modüleli
F2B
Tek kanallı otomatik telgraf yayını (Radyo-Telex) , frekans modülasyonu ses frekansının veya frekans modüleli yayının on-off anahtarlanmasıyla yapılan
F3E
Telefon Yayını , taşıyıcı doğrudan frekans modüleli
G3E
Telefon Yayını ,  taşıyıcı doğrudan faz modüleli
H2B
Ardaşık Tek Frekans Kod Sistemi (SSFC /Sequential Single Frequency Code )
J3E
Telefon Yayını , Genlik modülasyonlu , tek yan bandlı , anolog bilgi içerikli , tek kanallı , bastırılmış taşıyıcılı
R3E
Telefon yayını , Genlik modüleli , tek yan band , anolog bilgi içerikli , tek kanallı , azaltılmış taşıyıcılı
P0N
Modülasyonsuz darbeler dizisi yayını (RADAR)



 ***   Deniz Haberleşmesinde en çok kullanılan yayın şekilleri  VHF , DSC , Telex ,  Telefon ve Telgraftır. Bunlara ait emisyon  şekilleri aşağıda olduğu gibidir ;

VHF
F3E
DSC
G2B
Telex
F1B
Telefon (1605 kHZ’in altında  )
H3E
Telefon ( 1605 kHz ve üstü  )
J3E
Telgraf
A1A














KULLANILAN SİSTEMLER
Deniz haberleşmesinde kullanılan sistemler yayın şekillerine göre yer (Terrestrial ) ve uydu  (Satellite ) olmak üzere farklı 2 gruptadır.
1-  YER SİSTEMİ  (TERRESTRIAL SYSTEM )
Gemi-gemi ve Gemi-Kıyı İstasyonları arasındaki haberleşmede kullanılan   yüksek frekanslı EM dalgalar  ya direk olarak  anten- anten arasında iletişimi sağlamakta veya  İyonosfer içersinde yansıma ile çok uzaklara kadar iletilmektedir.  Bu sistemin özelliği  EM dalgaların  herhangi bir yansıtıcı sistem kullanılmadan  haberleşmenin tesis edilmesidir.
Gemilerde bu sistem ile çalışan cihazlar ;   
VHF
MF (Tx- Rx )
HF  (Tx- Rx)
Navtex
VHF , MF ve HF  DSC  Cihazları 
**   Yüksek frekanslı  EM dalgalar ;  VHF cihazlar arasında direk olarak (anten-anten ) ,  MF cihaz sistemlerinde yer dalgaları ve HF sistemlerde İyonosferde yansıma prensiplerine göre çalışırlar.

2-  UYDU SİSTEMLERİ (SATELLITE SYSTEMS)
Gemi-gemi ve Gemi-Kıyı İst. Arasındaki haberleşme  ; yüksek frekanslı EM dalgalar uydudan yansıtılarak  haberleşme tesis edilir.
Uydu  sistemlerinde 2 ayrı uydu sistemi mevcuttur. 
a)     INMERSAT
b)     COSPAS-SARSAT

DENİZ HABERLEŞİNDE  KURALLAR 
Deniz taşımacılığı ile en etkili  sözleşmelerden birisi  ;  Denizde Can Emniyeti Sözleşmesidir. (Safety Of Life At Sea /SOLAS )  
Solas Bölüm IV de Deniz Haberleşmesi ile ilgili hükümler bulunmaktadır.   Bu neşriyata göre gemilerde dinlenmesi zorunlu olan frekanslar ;
MF   500  kHz   (Tls/Tlg )  ve  2182 kHz (Tls/Tlf )
VHF  156.8 MHz  (Kanal 16 )
Tonajlara göre gemilerin bulundurması gerekli muhabere sistem ve cihazları ;
VHF  Cihazı  (18 Grosstonun üzerindeki her teknede )
VHF ve MF  Cihazı  (300 – 1599 Grosston )  
VHF , MF ve HF cihazı ile Tls/Tlg sistemi  (1600 Grosstonun üstündeki teknelerde )


1 Yorumlar

Please Allow The Comment System.*

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});