Bu konuyla ilgili kitap için TIKLAYIN.....
1. ( D) Gemilerde kullanılan toplu can kurtarma araçları filikalar, sallar ve kurtarma botlarıdır
2. ( Y) Can kurtarma aracında amir dümeni kullanan kişidir.
3. (D ) Can kurtarma araçlarına binmek araç amirinin veya onun olmaması hâlinde amir yardımcısının denetiminde olur.
4. ( Y) Can kurtarma araçlarına binenlerin tam olduğu denizde kontrol edilir.
5. ( Y) El ve ayakların can kurtarma araçlarının kenarından çıkartılmaması bir toplumsal güvenlik hususudur
6. ( Y) Epirb genelde köprüüstünde bulunur
7. (Y ) Sart gemi terk edilirken can kurtarma aracına getirilmese de olur çünkü gemi batınca kendi kendine su üstüne çıkar
8. (D ) Battaniye, durum uygunsa gemi terk edilirken can kurtarma aracına getirilmesi gereken bir malzemedir.
9. ( D) Can kurtarma araç amirinin kontrol unsurlarından biri de herkesin can yeleklerini giymiĢ olduğudur.
10. (D ) Araç amiri özellikle gemiyi terk etme konusunda bilgisiz olan yolcuları yönlendirir ve onlara yardım edilmesini sağlar
11. ( D) Filika; acil durumlarda geminin terk edilebilmesi maksadı ile kullanılan küçük, güvertesiz motorla yürütülen araçtır
12. ( Y) Açık can filikaları geminin kıç tarafından serbest düĢürmeli olarak denize indirilebilir.
13. ( Y) Can filikaları kürekli, yelkenli veya motorlu olabilir ve servis amacı ile kullanılabilir.
14. ( D) Açık can filikaları geminin açık güvertelerine, sancak ve iskeleye eĢit olmak kaydı ile dağıtılır.
15. ( D) 500 grt ve 200 kiĢi kapasiteden küçük yolcu gemilerinde filika yerine toplamda herkesi alabilecek can salı bulunabilir
16. ( Y) Filikaların güvertelerine geminin bağlama limanı ve ismi arama uçakları tarafından görülecek Ģekilde yazılır.
17. (Y ) Filikaların bordasında matafyonlu can halatı bulunur
18. ( Y) Bir filika indirme görevlisi indirme sırasında yerini alamazsa onun yerine filika amiri geçer
19. ( D) Yat ve balıkçı gibi küçük tip gemilerde can filikalarını denize indirmek için palangalı mataforalı sistem kullanılır.
20. (D ) Kızaklı mataforalı indirme sistemi, büyük ve açık tip can filikalarında kullanılmaktadır.
21. ( D) Kızaklı mataforalı filikada fren koluna kumanda edilerek filikanın yer çekimi gücü ile mayna edilmesi sağlanır
22. (Y ) Filikanın indirilirken tek kol üzerinde askıda kalmaması için filika iyi bir zamanlama ile dalga tepesine oturtulur
23. (D ) Kapalı can filikaları üstü tamamen kapalı, güvertesiz, kendi kendine doğrulabilen, motorlu can filikalarıdır.
24. (D ) Tankerlerde hem yangına karĢı korumalı hem de hava destekli tam kapalı filikalar kullanılmaktadır.
25. ( Y) Hava destekli tam kapalı filikalarda tüpler motorun çalıĢması ve solunum için gerekli tüm havayı 30 dk. süreyle sağlar.
26. ( D) Genelde yolcu gemilerinde bordadan vinçli indirmeli kapalı can filikaları kullanılmaktadır.
27. ( Y) Kapalı filikalarının içine gelen kontrol teli çekilerek filikayı mayna etme motoru çalıĢtırılır.
28. ( Y) Kapalı filikada askı kancalarını açmak için dıĢarıdan askı kanca teli çekilir.
29. ( D) Askı kancasını açma tertibatına bağlı hidrostatik tapa, filikanın suya inmeden askı kancalarının açılmasını engeller.
30. ( Y) Kızaklı serbest düĢürmeli can filikası kastanyola koluna kumanda ile mayna edilerek denize indirilir
31. ( Y) Can salları her gemi için birinci derecede can kurtarma maksadı ile kullanılan motorsuz yüzer araçlardır.
32. ( D) Can sallarını ĢiĢirmek için zehirli veya yanıcı olmayan ve geniĢleme oranı havadan daha fazla olan CO2 kullanılır.
33. (Y ) Can salındaki basıncın normalin 5 katını aĢması hâlinde, fazlalık gazı basınç kaçırma valflerinden kaçar.
34. ( D) Yük gemilerinde taĢımasına müsaade edilen kiĢi sayısına eĢit toplam kapasitede sal bulunur.
35. (D ) Can salları bir deniz bağı ile güverteye sabit sehpalarına bağlanır.
36. ( Y) Can sallarının emniyet kayıĢlarını elle çözmek için kayıĢ üzerindeki hidrostatik kanca açılır.
37. ( Y) Can sallarının batan gemiden otomatik ayrılmasında kayıĢ üzerindeki pelikan kilit rol oynar.
38. (D ) Can salının pariması sabit bir yere bir zayıf ip ile bağlanmıĢtır.
39. ( D) Parimayı sabit yere bağlayan zayıf ip gaz tüpünü patlatabilir fakat sala zarar vermeden koparak salı serbest bırakır.
40. ( D) Can salının pariması zayıf halat kullanılmadan sabit bir yere bağlanırsa gemi batarken sal parçalanır.
41. ( Y) Zayıf halat açık hava Ģartlarında vasfını kaybettiğinden gemi batarken tüpü patlatamadan koparsa sal batar.
42. ( Y) Büyük yolcu gemilerinde çok sayıdaki yolcuyu can sallarına indirmek için çarmıhlar kullanılır.
43. ( D) Güvertede ĢiĢirilen can sallarında diğerlerine göre fazladan bir askı mapası ile iki bağlama pariması vardır.
44. ( Y) Güvertede ĢiĢirilen can salları sudan 15 m’den daha yüksekte olan tek kollu mataforalar ile denize indirilir.
45. ( Y) Güvertede ĢiĢirilen can salı tek kollu matafora ile denize indirilir ve personel ile yolcu araca denizden biner.
46. ( D) Can salını matafora kancasından kurtarmak için açma teli kullanılır.
47. (D ) Matafora ile indirilen can salını inerken bekleyen tehlikelerden biri dalgaların salın içini doldurmasıdır.
48. ( Y) Kurtarma botları sadece gemiyi terk sırasında denize düĢenleri kurtarmak için kullanılan süratli teknelerdir.
49. ( Y) Motorlu açık tip can kurtarma araçlarını çevirmek için ĢiĢirme tüpüne çıkılır çevirme kayıĢlarına asılır.
50. ( D) Kapalı can filikaları genelde kendi kendine doğrulur Ģekilde yapılmıĢtır.
51. (D ) Genel olarak can filikalarını dalgalar can sallarını ise rüzgâr alabora eder.
52. ( Y) Alabora olan can sallarının kendi kendilerine veya görevlilerce doğrultulması hemen hemen imkânsızdır.
53. (D ) Gemi batarken oluĢan girdabın gücü geminin tonajına, boĢ hacmine, batıĢ hızına ve batıĢ Ģekline göre değiĢir.
54. ( Y) Batan geminin oluĢturduğu tehlikelerden kurtulmak için zamanında ayrılmalı ve en az 4 mil uzaklaĢılmalıdır.
55. ( Y) Denize borda veren gemiden avara ederken araç rüzgâr altındaysa ileri yol ile ayrılmak daha kolay olur.
56. ( D) Filikalar toplanma yerine giderken sudaki kazazedeleri araçta bulunan kurtarma halkaları ile araca çeker ve alırlar.
57. (D ) Denizlere borda vermemi Ģ gemide ileri yol olduğundan parimasını mola eden araç geride kalarak gemiden ayrılır.
58. (Y ) Salın gemiden avarası sırasında sıkıĢan parima sala bir salvo ile bağlı olan yüzer balta yardımı ile parima kesilir.
59. ( D) Araçları birbiri ile ½ dalga boyundaki kalomalı halatlar ile bağlamak çarpıĢmayı ve halatların kesmesini engeller.
60. (Y ) Gemiden birden fazla sart getirildiyse daha etkili olması için hepsi aynı anda çalıĢtırılır.
61. ( D) Kavrama ile onarım kavramanın alt parçasının yırtık veya delikten içeri geçirilerek kavramanın sıkılması ile yapılır.
62. ( Y) Sart ve radar reflektörünü araçta bir yere dikme imkânı yoksa bir salvoya bağlanarak denize salınabilir.
63. (D ) Sağlıklı araç personeli sırasıyla durumlarına ve hava Ģartlarına göre kısa süreli gözcülük görevini yürütür.
64. ( Y) Toplanan can kurtarma araçları birbirlerine bağlanarak en yakın karaya doğru yola çıkar.
65. ( D) Can kurtarma araçlarına binerken yapılan denetimin amacı eksik personel, malzeme ve tedbirsizliğin engellenmesidir.
66. ( Y) 500 grt ve 200 kiĢi kapasiteden küçük yolcu gemilerinde can kurtarma aracının bulunması zorunlu değildir.
67. (D ) Büyük gemilerin açık filikaları bordadan kızaklı mataforalı indirme sistemi ile denize indirilir.
68. ( Y) Kızaklı mataforalar gemi 30 derece yatmıĢ olsa dahi güvenli olarak çalıĢtırılabilir.
69. (D ) Vinçli indirme sistemi mataforalı sisteme göre aracın indirilmesinde daha az görevlinin yer aldığı bir sistemdir.
70. ( Y) Kızaklı serbest düĢürmeli sistemde güvertede kalan bir kiĢi filikanın düĢürülmesini sağlar ve sonra ona denizden biner.
71. (D ) Basınç ayar valfleri can salının içindeyse salda tabana kıvrılarak yatmak CO2 boğulmasına sebep olabilir.
72. ( D) Büyük yolcu gemilerinde yolcuyu sallara indirmek için yaklaĢık 720 yolcu/saat kapasiteli kayaklar kullanılır.
73. ( Y) Güvertede ĢiĢirilen can salları tek kollu matafora ile denize indirilerek denizden binilir.
74. ( D) Denizde ters dönen can salına tüpün bulunduğu yerden çıkılarak çevirme kayıĢına asılır.
75. (D ) Batan gemiden kurtulan yüzer maddeler süratli su üstüne çıkarken ve kazazedeler için tehlike oluĢturur.
76. ( D) Kurtarma ekiplerini bekleme hazırlık sırasında can kurtarma aracında gözcü ve filika amirinin görevleri hatırlatılır.
Ø Can Kurtarma Araçlarını Kullanmada Yeterlik, Model Kurs Programı 1.23, IMO.
Ø SERTKAYA Yusuf, Denizde Güvenlik, Akademi Yayınları, Ġstanbul, 2001.
Ø YAĞIZ Fethi, Ercüment ġAHĠN, Denizde Canlı Kalabilme, Ġstanbul, 1992.