Varsayılan Resim

Ay Formatı

View all

Daha Fazla Yükle

Önerilenler

Makale

İletişim Form Ayarları

404

Üzgünüz, bu blogda aradığınız sayfa mevcut değil. Ana Sayfa

STCW Can Kurtarma Araçlarını Kullanma Yeterlililiği


Bu konuyla ilgili kitap için TIKLAYIN.....

















1.      ( D) Gemilerde kullanılan toplu can kurtarma araçları filikalar, sallar ve kurtarma botlarıdır

2.      ( Y) Can kurtarma aracında amir dümeni kullanan kişidir.


3.      (D ) Can kurtarma araçlarına binmek araç amirinin veya onun olmaması hâlinde amir yardımcısının denetiminde olur.

4.      ( Y) Can kurtarma araçlarına binenlerin tam olduğu denizde kontrol edilir.

5.      ( Y) El ve ayakların can kurtarma araçlarının kenarından çıkartılmaması bir toplumsal güvenlik hususudur

6.      ( Y) Epirb genelde köprüüstünde bulunur

7.      (Y ) Sart gemi terk edilirken can kurtarma aracına getirilmese de olur çünkü gemi batınca kendi kendine su üstüne çıkar

8.      (D ) Battaniye, durum uygunsa gemi terk edilirken can kurtarma aracına getirilmesi gereken bir malzemedir.

9.      ( D) Can kurtarma araç amirinin kontrol unsurlarından biri de herkesin can yeleklerini giymiĢ olduğudur.

10.  (D ) Araç amiri özellikle gemiyi terk etme konusunda bilgisiz olan yolcuları yönlendirir ve onlara yardım edilmesini sağlar

11.  ( D) Filika; acil durumlarda geminin terk edilebilmesi maksadı ile kullanılan küçük, güvertesiz motorla yürütülen araçtır

12.  ( Y) Açık can filikaları geminin kıç tarafından serbest düĢürmeli olarak denize indirilebilir.

13.  ( Y) Can filikaları kürekli, yelkenli veya motorlu olabilir ve servis amacı ile kullanılabilir.

14.  ( D) Açık can filikaları geminin açık güvertelerine, sancak ve iskeleye eĢit olmak kaydı ile dağıtılır.

15.  ( D) 500 grt ve 200 kiĢi kapasiteden küçük yolcu gemilerinde filika yerine toplamda herkesi alabilecek can salı bulunabilir

16.  ( Y) Filikaların güvertelerine geminin bağlama limanı ve ismi arama uçakları tarafından görülecek Ģekilde yazılır.

17.  (Y ) Filikaların bordasında matafyonlu can halatı bulunur

18.  ( Y) Bir filika indirme görevlisi indirme sırasında yerini alamazsa onun yerine filika amiri geçer

19.  ( D) Yat ve balıkçı gibi küçük tip gemilerde can filikalarını denize indirmek için palangalı mataforalı sistem kullanılır.

20.  (D ) Kızaklı mataforalı indirme sistemi, büyük ve açık tip can filikalarında kullanılmaktadır.

21.  ( D) Kızaklı mataforalı filikada fren koluna kumanda edilerek filikanın yer çekimi gücü ile mayna edilmesi sağlanır

22.  (Y ) Filikanın indirilirken tek kol üzerinde askıda kalmaması için filika iyi bir zamanlama ile dalga tepesine oturtulur

23.  (D ) Kapalı can filikaları üstü tamamen kapalı, güvertesiz, kendi kendine doğrulabilen, motorlu can filikalarıdır.

24.  (D ) Tankerlerde hem yangına karĢı korumalı hem de hava destekli tam kapalı filikalar kullanılmaktadır.

25.  ( Y) Hava destekli tam kapalı filikalarda tüpler motorun çalıĢması ve solunum için gerekli tüm havayı 30 dk. süreyle sağlar.

26.  ( D) Genelde yolcu gemilerinde bordadan vinçli indirmeli kapalı can filikaları kullanılmaktadır.

27.  ( Y) Kapalı filikalarının içine gelen kontrol teli çekilerek filikayı mayna etme motoru çalıĢtırılır.

28.  ( Y) Kapalı filikada askı kancalarını açmak için dıĢarıdan askı kanca teli çekilir.

29.  ( D) Askı kancasını açma tertibatına bağlı hidrostatik tapa, filikanın suya inmeden askı kancalarının açılmasını engeller.

30.  ( Y) Kızaklı serbest düĢürmeli can filikası kastanyola koluna kumanda ile mayna edilerek denize indirilir


31.  ( Y) Can salları her gemi için birinci derecede can kurtarma maksadı ile kullanılan motorsuz yüzer araçlardır.

32.  ( D) Can sallarını ĢiĢirmek için zehirli veya yanıcı olmayan ve geniĢleme oranı havadan daha fazla olan CO2 kullanılır.

33.  (Y ) Can salındaki basıncın normalin 5 katını aĢması hâlinde, fazlalık gazı basınç kaçırma valflerinden kaçar.

34.  ( D) Yük gemilerinde taĢımasına müsaade edilen kiĢi sayısına eĢit toplam kapasitede sal bulunur.

35.  (D ) Can salları bir deniz bağı ile güverteye sabit sehpalarına bağlanır.

36.  ( Y) Can sallarının emniyet kayıĢlarını elle çözmek için kayıĢ üzerindeki hidrostatik kanca açılır.

37.  ( Y) Can sallarının batan gemiden otomatik ayrılmasında kayıĢ üzerindeki pelikan kilit rol oynar.

38.  (D ) Can salının pariması sabit bir yere bir zayıf ip ile bağlanmıĢtır.

39.  ( D) Parimayı sabit yere bağlayan zayıf ip gaz tüpünü patlatabilir fakat sala zarar vermeden koparak salı serbest bırakır.

40.  ( D) Can salının pariması zayıf halat kullanılmadan sabit bir yere bağlanırsa gemi batarken sal parçalanır.

41.  ( Y) Zayıf halat açık hava Ģartlarında vasfını kaybettiğinden gemi batarken tüpü patlatamadan koparsa sal batar.

42.  ( Y) Büyük yolcu gemilerinde çok sayıdaki yolcuyu can sallarına indirmek için çarmıhlar kullanılır.
43.  ( D) Güvertede ĢiĢirilen can sallarında diğerlerine göre fazladan bir askı mapası ile iki bağlama pariması vardır.

44.  ( Y) Güvertede ĢiĢirilen can salları sudan 15 m’den daha yüksekte olan tek kollu mataforalar ile denize indirilir.

45.  ( Y) Güvertede ĢiĢirilen can salı tek kollu matafora ile denize indirilir ve personel ile yolcu araca denizden biner.

46.  ( D) Can salını matafora kancasından kurtarmak için açma teli kullanılır.

47.  (D ) Matafora ile indirilen can salını inerken bekleyen tehlikelerden biri dalgaların salın içini doldurmasıdır.

48.  ( Y) Kurtarma botları sadece gemiyi terk sırasında denize düĢenleri kurtarmak için kullanılan süratli teknelerdir.


49.  ( Y) Motorlu açık tip can kurtarma araçlarını çevirmek için ĢiĢirme tüpüne çıkılır çevirme kayıĢlarına asılır.

50.  ( D) Kapalı can filikaları genelde kendi kendine doğrulur Ģekilde yapılmıĢtır.

51.  (D ) Genel olarak can filikalarını dalgalar can sallarını ise rüzgâr alabora eder.

52.  ( Y) Alabora olan can sallarının kendi kendilerine veya görevlilerce doğrultulması hemen hemen imkânsızdır.

53.  (D ) Gemi batarken oluĢan girdabın gücü geminin tonajına, boĢ hacmine, batıĢ hızına ve batıĢ Ģekline göre değiĢir.

54.  ( Y) Batan geminin oluĢturduğu tehlikelerden kurtulmak için zamanında ayrılmalı ve en az 4 mil uzaklaĢılmalıdır.

55.  ( Y) Denize borda veren gemiden avara ederken araç rüzgâr altındaysa ileri yol ile ayrılmak daha kolay olur.

56.  ( D) Filikalar toplanma yerine giderken sudaki kazazedeleri araçta bulunan kurtarma halkaları ile araca çeker ve alırlar.

57.  (D ) Denizlere borda vermemi Ģ gemide ileri yol olduğundan parimasını mola eden araç geride kalarak gemiden ayrılır.

58.  (Y ) Salın gemiden avarası sırasında sıkıĢan parima sala bir salvo ile bağlı olan yüzer balta yardımı ile parima kesilir.

59.  ( D) Araçları birbiri ile ½ dalga boyundaki kalomalı halatlar ile bağlamak çarpıĢmayı ve halatların kesmesini engeller.

60.  (Y ) Gemiden birden fazla sart getirildiyse daha etkili olması için hepsi aynı anda çalıĢtırılır.

61.  ( D) Kavrama ile onarım kavramanın alt parçasının yırtık veya delikten içeri geçirilerek kavramanın sıkılması ile yapılır.

62.  ( Y) Sart ve radar reflektörünü araçta bir yere dikme imkânı yoksa bir salvoya bağlanarak denize salınabilir.

63.  (D ) Sağlıklı araç personeli sırasıyla durumlarına ve hava Ģartlarına göre kısa süreli gözcülük görevini yürütür.

64.  ( Y) Toplanan can kurtarma araçları birbirlerine bağlanarak en yakın karaya doğru yola çıkar.

65.  ( D) Can kurtarma araçlarına binerken yapılan denetimin amacı eksik personel, malzeme ve tedbirsizliğin engellenmesidir.

66.  ( Y) 500 grt ve 200 kiĢi kapasiteden küçük yolcu gemilerinde can kurtarma aracının bulunması zorunlu değildir.

67.  (D ) Büyük gemilerin açık filikaları bordadan kızaklı mataforalı indirme sistemi ile denize indirilir.

68.  ( Y) Kızaklı mataforalar gemi 30 derece yatmıĢ olsa dahi güvenli olarak çalıĢtırılabilir.

69.  (D ) Vinçli indirme sistemi mataforalı sisteme göre aracın indirilmesinde daha az görevlinin yer aldığı bir sistemdir.

70.  ( Y) Kızaklı serbest düĢürmeli sistemde güvertede kalan bir kiĢi filikanın düĢürülmesini sağlar ve sonra ona denizden biner.

71.  (D ) Basınç ayar valfleri can salının içindeyse salda tabana kıvrılarak yatmak CO2 boğulmasına sebep olabilir.

72.  ( D) Büyük yolcu gemilerinde yolcuyu sallara indirmek için yaklaĢık 720 yolcu/saat kapasiteli kayaklar kullanılır.

73.  ( Y) Güvertede ĢiĢirilen can salları tek kollu matafora ile denize indirilerek denizden binilir.

74.  ( D) Denizde ters dönen can salına tüpün bulunduğu yerden çıkılarak çevirme kayıĢına asılır.

75.  (D ) Batan gemiden kurtulan yüzer maddeler süratli su üstüne çıkarken ve kazazedeler için tehlike oluĢturur.

76.  ( D) Kurtarma ekiplerini bekleme hazırlık sırasında can kurtarma aracında gözcü ve filika amirinin görevleri hatırlatılır.



Ø Can Kurtarma Araçlarını Kullanmada Yeterlik, Model Kurs Programı 1.23, IMO.
Ø SERTKAYA Yusuf, Denizde Güvenlik, Akademi Yayınları, Ġstanbul, 2001.
Ø YAĞIZ Fethi, Ercüment ġAHĠN, Denizde Canlı Kalabilme, Ġstanbul, 1992.

                                                                                                                                                              

Yorum Gönder

Please Allow The Comment System.*

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});