Bu konuyla ilgili kitap için TIKLAYIN.....
1)
(Y) SOLAS 73/78 Denizlerin gemilerce düzenli işlemler
veya kazalar nedeniyle kirletilmesini önlemek için yapılmıştır.
3)
(D)Denizlerin yakıt-yağ ikmallerinde olan kazalar ile
kirletilmesini önlemek için güvenli yöntemler oluşturulur.
4)
(Y) Denizlerin gemiler tarafından petrol ile
kirletilmesinin önlenmesi amacı ile de seyir jurnali tutulur.
5)
(D)SOPEP Gemiden Denizlerin Kirlenmesini Önleme Acil
Planıdır.
6)
(Y) Sopep 4000 grt’den büyük yük gemileri için
zorunludur.
7)
(Y) Gemiler aldıkları safrayı, açık denizde 200 m’den
derin yerlerde değiştirmek zorundadır.
8)
(D)Swage tanktaki pis su, arıtma cihazında parçalanır,
mikroplardan arındırılır ve 4 nm açıkta denize basılır.
9)
(D)Sentetik halatlar, balık ağları, plastikler çöp
torbaları vs. denize atılmaz.
10)
(Y) Parçalanmış yiyecek atıkları karadan 1 mil açıkta denize
atılabilir.
11)
(Y) Denize atılan, yakılan veya sahile verilen çöplerin
cinsleri, miktarı, mevkii ve tarihi gemi jurnaline işlenir.
12)
(D)Çöpün verildiği görevlilerden verilen çöpün cins,
miktar, mevkii ve tarih belirten teslim fiş veya hizmet faturası alınır.
13)
(D)Yüklemede gemi ile rıhtım arasına bir örtü konarak
denizin kirlenmesi engellenebilir.
14)
(Y) Ambar artıkları ile denizlerin kirletilmesi gemi
işletmelerinin sağlayabilecekleri kolaylıklar ile engellenebilir.
15)
(D)Bir geminin bağlanması; rıhtım, iskele, platform
veya güvenli bir başka yere, halatlar yardımı ile sabitlenmesidir.
16)
(D)Irgat; geminin baş üstü ve kıç üstünde bulunan halat
ve zincir çekmekte kullanılan güçlü makinelerdir.
17)
(Y) Sentetik halatlar, nebati halatlara nazaran daha
yüksek maliyetli ve zayıf olması nedeni ile tercih edilmemektedir.
18)
(Y) Baş spring ve kıç halat geminin geri kayışını
engeller
19)
(D)Fenerden sıyrılan halat, halatı tutan kişilerin
eldiven, paça, kol yeni, gömlek eteğine sararak onları da çekebilir.
20)
(D)Halatların üzerinde yük var ve rodasından süratli
akarken, halat rodası içerisinde bulunmamak gerekir.
21)
(Y) Med-Cezir veya hızlı yük işlemleri nedeni ile
geminin halatlarına yük binerse boşu alınmalıdır.
22)
(D)Aynı yerden verilen halatların uzama payları
farklıysa ikisinin aynı anda tam güçle gemiyi tutma imkanı olmaz.
23)
(D)Güvertedeki deniz suyu veya tatlı su vanaları ile
musluklarınınkaçırması güverteyi kayganlaştırabilir.
24)
(D)Vinçlerin tellerinden güverteye düşen gres yağı
güverteyikayganlaştırabilir.
25)
(Y)Güverteye dökülen yük güneş etkisi ile kaydırıcı
olabilir.
26)
(Y)Yağ-yakıt devrelerinde akıntı olma olasılığının
yüksek olduğuyerlere delik yapılmalıdır.
27)
(D)Güvertede yük işlemlerinin bulunduğu tarafları geçiş
için kullanmamak.
28)
(Y) Güvertede kayarak düşme ve hasar görme riskini en
azaindirmek içinde kösele tabanlı ayakkabı giyilebilir.
29)
(D)Gemide yüksekte çalışanlarda düşme, yanma,
zehirlenme, üşütme, güneş ve elektrik çarpması, radyasyon riski vardır.
30)
(Y) Telsiz ve radar cihazları kapatılarak çalışanlar
gazzehirlenmesinden korunur.
31)
(Y) Çalışma sırasında tomar yapılması engellenerek
çalışanlar radyasyondan korunur.
32)
(D)Yüksekte çalışma işi en azından biri aşağıda, diğeri
yüksekte olmak üzere iki kişilik bir ekiple yapılır.
33)
(Y) Yüksek yerlere çıkılması için bu maksat ile
yapılmış asansörlerkullanılır.
34)
(D)Gemide yükseğe çıkabilmek ve çalışabilmek için,
traka, iskele, sepet, merdiven gibi araçlarda kullanılır.
35)
(D)Yerleri belirli ve değişmeyecek olan tüm mobilya,
eşya vecihazlar bulundukları yerlere sabitlenir.
36)
(D)Devamlı sabitlenemeyecek olan şeyler için
gerektiğinde serbest hareketi engelleyecek düzenlemeler yapılır
37)
(Y)Kamaralar, depolar, atölyeler bir gemideki kapalı
alanlardır.
38)
(D)Kapalı alanlarda uygun olmayan atmosferden, dolaşma
engellerinden, kapalı kalmadan dolayı kazalar yaşanır.
39)
(D)Kapalı alandaki çelik ve diğer nesnelerin
oksitlenmesi sonucu kapalı alandaki atmosferdeki oksijen tükenir.
40)
(Y) Kapalı alandaki posta, braket, perde gibi yapı
elemanlarıatmosferi bozduğundan dolayı kazalara sebep olabilirler.
41)
(Y) Kapalı alana giriş ekibi en az beş kişiden oluşur.
42)
Kapalı alana girişte alınan teçhizattan birisi de acil
kaçış solunum cihazıdır.
43)
(D)Acil durum, gemide olağan dışı gerçekleşip, can, mal
ve çevreyi tehdit eden durumlardır.
44)
(Y)Gemiyi terk bir acil durumdur.
45)
(D)Acil duruma hazırlık, eğitim, planlama, donatım ve
düzenleme ile sağlanır.
46)
(Y)Gemiadamına verilen düzenli eğitimler yanlız
okullardasağlanır.
47)
(D)Role eğitimleri ile teorik bilgiler pekiştirilir,
reflekslergeliştirilir, oluşabilecek sorunlar görülerek tedbirler alınabilir.
48)
(D)Acil durum planları; tespit, bildirim ve müdahale
kademelerinikapsar.
49)
(Y) Acil durum köprüüstü ekibi; ikinci zabit ve görevli
tayfadanoluşur.
50)
(Y) Bir acil veya gemiyi terk durumda, personel ve
yolcunun, neyapacağını belirten tablolara Acil Durum Cetveli denir.
51)
(Y) Bir acil veya gemiyi terk durumda personelin role
cetvelindebelirtilmiş işlerini gösteren kartlara Acil Durum Kartı denir.
52)
(D)Sembol işaretler; IMO tarafından standartları
belirlenmiş ışıkyansıtıcı, yapıştırma işaret sembolleridir.
53)
(D) Acil durum aydınlatmaları; acil durumlarda
jeneratörlerindevreden çıkması halinde devreye girer.
54)
(Y) Gemilerde, tüm gemiden duyulabilir bir acil durum
muhabere borusu bulunur.
55)
(D)Gemilerde ambar, tank ve devre yıkamalarında çıkan
pis suların denize atılması deniz kirliliğinin sebeplerindendir.
56)
(D) Marpol 73/78 denizlerin gemiler tarafından
kirletilmesini önlemek amacı ile yapılan bir uluslar arası sözleşmedir.
57)
(Y) Yüzen atıklar karadan 125 nm ‘den daha yakında denize
atılamaz.
58)
(D)Deniz kirliliğine sebep olabilecek gemi atıklarından
kurtulmaiçin yapılan çalışmalar özel kayıt defterlerine kayıt edilir.
59)
(Y) Gemide çöplerden kurtulma yöntemlerinden birisi de
gömmedir.
60)
(D)Manevrası sırasında halatta kopma, fener ve babadan
sıyrılma ve rodadan süratli akma olası kaza nedenlerindendir.
61)
(D)Geminin güvertesi su, yağ ve yük kaynaklı olarak
kayganlaşıp düşme kazalarına sebep olur.
62)
(D)Kask, iş eldiveni, iş ayakkabısı, iş tulumu ve
emniyet kemeri yüksekte çalışanların kazalardan korunmasında gereklidir.
63)
(D)Üç boyutlu olarak devamlı hareket eden gemide
kontrolsüz serbest hareket eden cisimler tehlike yaratır.
64)
(D)Kapalı alanlarda uygunsuz atmosfer, dolaşma
engelleri vekaygan zeminden kaynaklanan kazalar meydana gelir.
65)
(Y) Yangın, su alma, batma, denize akaryakıt dökülmesi
birer olağan durumdur.
66)
(D)Şirket acil durum ekibi, gemiden iletilen bilgilere
göre gemiye destek sağlar öneri, tavsiye ve talimatlar verir.